Podi pras-na-yak! - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Inge Stevens - WaarBenJij.nu Podi pras-na-yak! - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Inge Stevens - WaarBenJij.nu

Podi pras-na-yak!

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

30 September 2014 | Sri Lanka, Anuradhapura

(ten eerste excuus voor het lange verhaal, we maken hier zooveel mee! Ik zal in het vervolg voornamelijk foto's plaatsen... Kijk als je het leuk vindt ook op anoukseegers.waarbenjij.nu en LotteSmeijers.waarbenjij.nu )

Niet het eerste, maar wel het meest belangrijke zinnetje dat we tot nu toe hebben geleerd hier... 'Just small problem' (pras-na-yak = problem, podi = small)

Alles wat er mis gaat is geen probleem, 'just small problem'. Zo was het eigenlijk de bedoeling dat we afgelopen maandag de minister van kinderbescherming zouden ontmoeten, echter werd het uitgesteld en op dit moment is het niet bekend wanneer we hem gaan ontmoeten, omdat hij te druk is. Ook als activiteiten niet doorgaan of personen niet komen opdagen bij een afspraak; 'Podi pras-na-yak!' Everything goes Sri-Lankan style....

Nimal vroeg ons of we ook een 'present' hadden voor de minister. Present? Oeps, niet over nagedacht.. Blijkbaar is het hier gebruikelijk om voor dergelijke ontmoetingen iets mee te nemen. Hier iets kopen was geen optie, iets van onszelf zou hij erg waarderen.. Maarja wat hebben we bij ons? 2 koffers met speelgoed en knutselspullen voor de meisjes en 3 backpacks met kleding, schoenen en schoolspullen... Een string zal wel geen gepast cadeau zijn, dachten we.. De TopDrop was natuurlijk al aangebroken dus ook geen optie.. Wij dus op kop in onze backpacks en koffers op zoek naar iets wat eventueel geschikt zou zijn.. Hilariteit alom; Nimal (de maatschappelijk werker waarbij we in huis wonen en die veel voor ons regelt) 'keurde' of het cadeau geschikt was of niet. Na een hele tijd zoeken, laten keuren door Nimal, verzamelen, lachen, puzzelen en versieren hebben we twee mooie presents; 1 voor de minister met o.a. Wilhelminapepermunt, pennen en een schaar (for his office, haha) en 1 voor zijn kleinkinderen met o.a. stiften, een puzzel, ballonnen en stickers van Bert en Ernie, haha..

We moeten toestemming van de minister krijgen om in het Girls Home (meisjesweeshuis) aan de slag te gaan. Maar sinds vanmiddag hebben we die, hoera! Een hele officiële bedoeling waarbij we aan een officer in charge van de minister precies moesten vertellen wat we kwamen doen, wat heel handig was omdat er bijna niemand Engels sprak en wij bijna alleen maar 'Podi pras-na-yak' kunnen zeggen in het Sinhala :) Maar na een paar keer lief lachen en met gebarentaal (thanks Loes!) kwamen we er uit.

De meisjes in het Girls Home waren erg nieuwsgierig en vroegen allemaal 'What is your name?' heel schattig! In de eetzaal gingen ze zichzelf 1 voor 1 voorstellen door op te staan en ze zeiden; 'My name is....' Daarna stonden wij op en zeiden 'Maga naame Inge/Lotte/Anouk' (My name is Inge/Lotte/Anouk). De meisjes lachten ons natuurlijk uit om onze uitspraak, haha..

Voor ons project gaan we ook twee keer in de week Engelse les geven in het Girls Home, toen de meisjes dat hoorden kregen we een applaus! Heel lief om te zien hoe blij ze daarmee waren.

Naast onze activiteiten in het Girls Home en voor ons project hebben we ook al wat van Sri Lanka gezien. Een kleine impressie:

Vrijdag hebben we door Negombo gefietst (links fietsen!) even wennen tussen alle TukTuks, met 3 personen op 1 fiets, iemand achterop de fiets met een andere fiets in de hand (?) of en raamkozijn (?), een vader op de motor met kind voorop zonder helm, boedhabeelden langs de weg en toeterende auto's en bussen.

We aten rijst met curry in een restaurant en betaalden daar omgerekend 12,20 voor (3 personen incl drankjes, dat zijn wel anderen prijzen dan bij de Winkel van Sinkel ;) )

We kochten beltegoed voor 200 roepies, ongeveer 1,10... Een smsje kost 0,031 Roepies dus daarmee kunnen we wel even vooruit...
Nimal maakt foto's van ons als we voor het eerst met onze (rechter)hand eten, hilariteit alom! (foto's volgen ;)

We proberen een aantal Sari's waarmee de meisjes een paar jaar geleden een voorstelling hebben gespeeld; zie https://www.youtube.com/watch?v=i-_XQ6yRUNI (ook deze foto's volgen!)

Ik probeer zsm foto's te plaatsen :)

• 30 September 2014 - 18:35

Trudy:

Ajubowan Inge, Anouk en Lotte,
    Geweldig jullie start. Ik zie het helemaal voor me met die lachende snuit van Nimal voor jullie. Wat goed dat jullie Engelse les gaan geven! Dit is voor het contact met de meiden fantastisch. Kijk uit naar jullie volgend verhaal en natuurlijk de foto's. Doe iedereen de hartelijke groeten.

• 30 September 2014 - 19:01

Annuhh:

jaaaaaa Inge!! je eerste Sri Lanka verhaal...!! super cool!! wordt er helemaal blij van:D en uber nieuwsgierig natuurlijk! ennuh wat is je Sri Lanka nummer (evt. in prive bericht..)

Oh leuk weer met de handen eten!! Wat tof dat jullie nu lekker aan de slag kunnen met de meiden..toch nog best snel gefixt! en 'present' dus effectief geweest...

Genietuh!!Hiero nog 3 nachtjes slapen..hihi

• 30 September 2014 - 19:02

Herman En Marian:

Geweldig Inge, je kunt heel vermakelijk schrijven. Leuk verhaal! Genieten, we hopen dat er nog veel verhalen volgen. Liefs van ons.

• 30 September 2014 - 21:27

Ell:

Jaaaaa! Klinkt goehoed!
    Enjoy en doe de groeten aan mr president!

• 30 September 2014 - 22:14

Manon Te Vruchte:

Inge!!! Podi Pras-na-yak toch dat jullie geen present hadden voor de minister ;)!! Wat super gaaf!! En heerlijk CURRY!!!! hmmmmm nomnomnomnom!! :) hihi! En wat fijn dat de girls zo enthousiast zijn!! Super tof om al jullie belevenissen te lezen! Keep us posted!! Liefs, Manon

• 30 September 2014 - 22:33

Jan En Dolly:

Inge weer gaaf dat je weer met iets aan het opzetten bent ... En wij kijken uit naar jou verhalen .. hartelijke groetjes van ons ...

• 01 Oktober 2014 - 09:24

Anne:

Woehoe, wat super gaaf! En qua creativiteit komt het wel goed lees ik... Cadeautjes uit de grote hoed of moet ik zeggen reistas ;)
    Meiden geniet en blijf posten!

• 01 Oktober 2014 - 10:12

Hugo En Yvonne:

Geweldig om jou verhalen te lezen en jullie zo te volgen ! We zien het al helemaal voor ons hoe je die koffers induikt om een passend geschenk te vinden voor de minister. Leuk! We wachten weer met spanning op je volgende verslag Inge! Liefs vanuit Lievelde.