Yesssss - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Inge Stevens - WaarBenJij.nu Yesssss - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Inge Stevens - WaarBenJij.nu

Yesssss

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

17 Oktober 2009 | Tanzania, Dodoma

Wow, EINDELIJK zitten we op het netwerk met onze EIGEN laptop! In het tilapia hotel zitten we nu, met uitzicht op het victoria meer achter mijn eigen laptopje, ik kan dus als het goed is foto's plaatsen!!!

Oke, nu ga ik eerst mijn al eerder getypte verhaal plaatsen:


We love doom….
29-09-09

Doom, dat is een spuitbus met speciaal spul om alle soorten insecten mee te doden. Ideaal voor hier! Van mug tot kakkerlak wordt ermee verjaagd uit onze toilet, slaapkamer en woonkamer. We zien af en toe nog 1 kakkerlak, en dat valt gelukkig mee in vergelijking met de eerste week…

De eerste dag dat we hier aankwamen was het al in de middag, en het is hier altijd om 7 uur helemaal donker, dus toen we naar onze ‘badkamer’ (ahum) liepen, hadden we ook niet door dat er opeens een stuk of 6 mega-kakkerlakken bij ons toilet aka GAT zaten! Gelukkig zag ik ze nog net op tijd, en toen hoefden we natuurlijk niet meer te plassen…. Ze zijn echt ZO vies, ZO groot en ZO snel! Niet dat ze verder iets doen, maar het is echt niet grappig. Gelukkig had Meedy, onze begeleidster, een Nederlandse verpleegkundige die twee huizen naast ons woont, nog wat spullen om ze te verjagen. We hebben van haar doom gekregen en wat poeder om te strooien. Mireille had ook al kakkerlakken in haar bed gezien, wel kleintjes maar toch……….
Uiteindelijk hebben we ons hele huis kakkerlakken-proof gemaakt. Toch heb ik niet zo super geslapen die nacht..

In ons GAT zitten nog wel kakkerlakken, maar gelukkig is dat gat zo diep dat ze er niet zomaar uitkomen, hopen we dan… We kakken gewoon lekker op de kakkerlakken!
Op het moment zien we ze heel af en toe nog, dan zit er weer ergens 1. Maar met een beetje doom ligt ie zo weer op z’n rug! Lang leve de doom, WE LOVE DOOM!
Oja, op de OK in het ziekenhuis houden ze ook van doom, daar wordt het ook regelmatig gebruikt om insecten te verjagen………

Andere huisdieren hebben we trouwens ook: om ons huis lopen kippen, honden, hagedissen in hele mooie felle kleuren, en Nicole en Meike hebben al schorpioenen gezien, maar die hebben wij gelukkig nog niet gezien. Verder zijn er elke avond mega veel muggen, dus de DEET gaat er snel doorheen hier, om de muggen van je lichaam af te houden. Toch zijn we allebei al regelmatig gestoken, dat voorkom je bijna niet. We slikken allebei malaria-pillen dus hopelijk helpen die goed genoeg. Er zitten ook maraboes in de bomen, dat zijn een soort hele grote vogels, lijkt op ooievaars, maar dan veel lelijker ;). En die maken een super raar geluid, de eerste avond dachten we dat er een varken buiten liep haha…

Deze week de eerste hele week werken, pff vermoeiend hoor! Ook al zijn de dagen heel kort. We beginnen elke ochtend om half 8, dat wil zeggen je meld je VOOR half 8. Je moet namelijk je naam in een presentieboek schrijven, en als het half 8 is wordt er een rode lijn onder de laatste naam gezet, en iedereen die dus onder die lijn staat, is te laat! In die ruimte wordt er dan eerst elke ochtend een gebed opgezegd, in het Swahilli waar wij dus niks van kunnen maken… Daarna volgen de mededelingen en daarna gaat iedereen naar de afdeling.

Op de afdeling wordt er meer gezeten en gekletst dan gewerkt, en als er een handeling te doen is staan alle verpleegkundigen er wel bij, maar als een moeder vraagt om iets, wordt ze afgesnauwd en draaien ze zich weer lekker om en gaan ze weer verder met muziek luisteren van hun telefoon…… Alle mobiele telefoons worden ook in het ziekenhuis opgeladen omdat de mensen thuis geen stroom hebben, zo bizar! Wel allemaal 1 of 2 mobiele telefoons, en dan opladen in het ziekenhuis. Huppakee, zuurstofapparaat eruit, oplader van de mobiel erin… Ongelofelijk.

De taken van de verpleegkundigen hier zijn eigenlijk: zorgen dat de patiënten medicijnen krijgen, verpleegtechnische handelingen uitvoeren, zorgen dat het eten van de keuken naar de afdeling wordt gebracht, artsenvisite meelopen, patientjes klaarmaken voor ok en brengen naar ok, en mensen die discharged zijn hun medicatie voor thuis meegeven en niet te vergeten SCHOONMAKEN! Dat laatste probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, en dat lukt tot nu toe aardig goed, haha.
Dat is eigenlijk alles, verder doe je niks. Oke, na zo’n opsomming lijkt het nog best wat, maar het stelt echt niet veel voor. Wij zijn gewend om veel meer te doen op het gebied van begeleiding etc. Niks aan begeleiding, niks aan voorlichting, niks aan inlevingsvermogen. De moeders zorgen zelf voor de kinderen, zorgen dat ze gewassen worden, dat ze eten krijgen, controleren de kinderen of ze het warm of koud hebben, moeten zelf alles opruimen als het kind gebraakt heeft of iets dergelijks, en houden zelf de algehele toestand in de gaten. De verpleegkundigen weten niet eens hoe het met de patiënten gaat, alleen wat de behandeling op dit moment is. Sterker nog, ze weten niet eens namen te onthouden! Zelfs niet als een patientje er al een week ligt (zelfs ik onthoud dan de naam, ook al is het een rare afrikaanse naam). Er wordt nooit gevraagd of een patientje pijn heeft, of dat hij lekker geslapen heeft. Daar zal ik ook niet aan wennen… Helaas kan ik nog niet zo goed Swahilli dat ik die dingen allemaal kan vragen en doen. Hopelijk gaat dit binnenkort beter!

Deze week heb ik een paar HIV testen gedaan! Dat vond ik wel interessant om te zien hoe dat ging, en natuurlijk ook leuk dat ik het zelf kon en mocht doen! Gelukkig waren beide testen die ik deed bij een moeder en een kindje, negatief.
Nu is het hier wel zo dat je in principe gewoon ALLES mag doen als je maar een uniform aanhebt.. De eerste dag mocht ik gelijk al een infuusje prikken op een hoofdje, nou nee dankje! En Mireille is al meerdere keren gevraagd wanneer ze nou een bevalling gaat doen…
Maandag waren er bij ons op de afdeling twee kindjes die uitgedroogd waren, en dan krijgen ze ORS voorgeschreven, en oplossing van water met extra zouten. Dus ik dacht, laten we die kinderen dat even geven. Dus wij naar die moeder toe met een zakje ORS dat nog opgelost moest worden, maar de moeder had geen water. Dus ik vroeg, oke dan gaan we water halen, maar blijkbaar was er geen water meer. Tenminste, geen schoon drinkwater. De verpleegkundige deed ook niet echt haar best om verder na te denken en zei gewoon: nou ja, we hebben geen water, dus dan maar geen ORS! De moeder had helaas geen geld om water te kopen, dus moesten we haar helaas teleurstellen… Ik had echt de neiging om naar ons huis te lopen en daar een paar flessen water op te halen, maarja. Je staat op zo’n moment ook zo raar te kijken!
Dinsdag was er een jongetje dat geopereerd werd die dag, en hij moest nog een infuus krijgen. Alleen de aderen waren NIET te zien of te voelen. Nu is dat sowieso al een stuk moeilijker bij mensen met een donkere huid, maar dit was wel een extreem geval. Op een gegeven moment ben ik maar gaan assisteren omdat dat jongetje zo hard lag te schreeuwen en te huilen.. Vind je het gek, met 3 verpleegkundigen om je heen die tegen je schreeuwen en aan je trekken en als er in beide armen tegelijk continue achter elkaar geprobeerd wordt een infuusje te prikken…. In beide armen is het niet gelukt, oke we gaan over naar de handen, ook niet gelukt na 6 keer per hand proberen, oke dan over naar het hoofdje.. Eerst scheren, wat ook niet zachtjes of langzaam gaat. Daarna SUPERSTRAK afbinden en maar gewoon ergens prikken! Ik vroeg nog aan de verpleegkundige: zie je dan ergens een ader? Of voel je er 1? Maar ze zei dat het ‘hier ongeveer moest zitten’… en prikte dus weer ongeveer 5 keer mis… Ik had ondertussen al supermedelijden met het kindje, en probeerde hem te troosten (het woord troosten kennen ze trouwens ook niet hier..), maarja als blanke met witte haren ben je natuurlijk wel een beetje eng, dus dat had ook niet veel effect…..
Na het proberen aan de andere kant van het hoofdje en het voetje, moesten we NOG wat anders bedenken.. Uiteindelijk hebben ze in de NEK geprikt, een erg vreemde en nare plek. Nouja, het was in ieder geval gelukt..
Verder nog meegemaakt in het ziekenhuis deze week:
Elke woensdag ochtend is er een les voor alle staff van het ziekenhuis. Deze week was het met behulp van een powerpointpresentatie. Iedereen zat aandachtig te luisteren toen opeens de stroom uitviel.. De stroom valt hier dagelijks wel een paar keer uit voor een minuut of een paar minuten. Dan is ook in het hele ziekenhuis geen stroom, dus ook geen verlichting of zuurstofapparaten. Nou ja, in ieder geval was onze les dus even onderbroken.. Okay computer weer opstarten, powerpoint weer aan, en na een paar minuten WEER de stroom uit! En zo ging het drie keer door. Gewoon geduldig wachten tot de stroom het weer doet en dan gewoon weer verder gaan…
Er was donderdag een jongetje die geopereerd moest worden, en daarom een katheter kreeg. Alleen de stroom was weer eens uitgevallen, dus we hadden geen licht en het ging allemaal ook niet zo soepel bij dit jongetje.. Dus wat doen we dan na ongeveer 5 pogingen? Huppakee naar buiten! In de zon, daar is wel licht.. Dus gingen we het daar maar proberen.. Niet te geloven. Sta je daar buiten in de zon, tussen de hagedissen en andere beesten met je steriele veldje, uhuh….
Het is op het moment enorm rustig op de kinderafdeling, donderdag hadden we aan het eind van de dag maar 12 patientjes! Vrijdag kregen we weer een paar nieuwe opnames, dan weer meteen 3 tegelijk. Ik zag al bij 1 meisje dat ze er wel erg slecht uitzag, en ging in haar status kijken welk beleid was bepaald op de OPD (opname-poli). Dat meisje had enorm hoge koorts en moest zuurstof krijgen. Dus ik gelijk tegen een verpleegkundige: ‘dat meisje moet zuurstof krijgen, waar kan ik haar heen brengen?’ en die verpleegkundige kijkt mij eerst dom aan zo van, je ziet toch dat ik even met mijn telefoon bezig ben.. Nouja goed, na even aandringen kwam ik erachter waar het zuurstofapparaat stond en heb ik dat meisje daarheen gebracht. Even zuurstofmaskertje op en klaar, dacht ik. Maar natuurlijk was dat weer niet het geval, want er was geen zuurstofmaskertje. Na wat geknutsel met wat bij elkaar gezochte spullen hebben we toch een soort van zuurstofmaskertje kunnen opzetten.. Pfff wat een gedoe is het hier om zoiets simpels voor elkaar te krijgen.

KOUD!
3-10-09

Brrrr het is hier nu 24 graden en dat is voor hier gewoon KOUD! Het heeft vandaag eindelijk weer geregend en het is heeerlijk afgekoeld. De afgelopen dagen was het zo warm dat het ook echt niet meer te doen was. We wouden meten hoe warm het was, maar toen de thermometer bij 41 graden was hebben we hem maar uit de zon gehaald omdat we bang waren dat ie kapot ging! Het was waarschijnlijk ergens tussen de 40-45 graden denk ik. Ook ’s nachts was het enorm warm, ’s avonds om 22.00 was het meestal nog 28 graden ’s nachts werd het niet kouder dan 25 graden.
Dan is het nu wel even lekker!

Mireille zit vandaag al de hele dag op de grond bij een verpleegkundige thuis, want ze wou haar haren laten vlechten zoals die afrikaanse vrouwen hier dat ook allemaal hebben. Ze heeft er gisteren al 2 uur voor gezeten en vandaag zit ze ook al een uur of 6! Pff…. En nog is het niet klaar. Nouja, je moet er maar wat voor over hebben.. Ik ben wel heel benieuwd hoe het wordt!

We hebben deze week kennis gemaakt met Dirk en Tineke, het andere Nederlandse stel. Wij wonen direct naast hun, dat is wel makkelijk. Zij zijn hier allebei op vrijwillige basis maar doen wel enorm veel voor het ziekenhuis, en ook voor het Lilianefonds. Superaardige mensen, en we hebben daar gisteren erg gezellig een aantal wijntjes gedronken! Volgend weekend mogen we met hun mee naar Mwanza, want hun hebben een eigen auto, ideaal! Vrijdag heen, zaterdag terug.
En zaterdagavond zijn we uitgenodigd op een feest hier in het dorp. We zijn heel benieuwd hoe dat zal zijn! We moesten samen 10.000 shilling betalen (5 euro) en daarvan kunnen we blijkbaar de hele avond drinken, en misschien zelfs nog wat eten…. We zullen zien! Nicole en Meike zijn ook uitgenodigd, dus het wordt vast wel gezellig. Nu alleen nog een kado bedenken…. Een fles wijn?? Hmm nee ze hebben vast geen kurkentrekker, of die moeten we er dan ook bij geven ;) Een kip misschien dan??? Wij als mzungu’s (blanken) met een levende kip onder de arm, ik zie het al helemaal voor me..

Ik ben trouwens naast het Swahilli-leren ook een paar mensen in het ziekenhuis Nederlands aan het leren. De arst van de kinderafdeling wou graag een paar dingen in het Nederlands kunnen zeggen. Hij kan nu al: ‘hoe gaat het?’ ‘goed’ en ‘ik hou van jou’, haha. Alleen nog even werken aan de uitspraak…

Even voor de mensen die mij willen smsen: smsjes vanuit Nederland komen niet altijd aan bij mij! En ook mijn smsjes naar Nederland komen niet altijd aan, dus als ik niet reageer op een smsje komt dat hierdoor…
Wat je kan doen om te controleren is op je telefoon bij sms-instellingen afleveringsrapporten opvragen. Dan krijg je automatisch een berichtje als je smsje goed verzonden is (dit is gewoon gratis).
Een smsje naar Nederland kost mij trouwens maar 6,5 cent! Nog goedkoper dan binnen Nederland smsen, gaat ook nergens over haha.. Dus meestal sms ik wel terug ;)
Bellen gaat meestal wel goed, maar als je mij vanuit Nederland wil bellen, gebruik dan de site belpiraat.nl want daarmee kun je voor 7 cent per minuut naar mij bellen (naast je normale tarief).
Mijn Tanzaniaanse nummer:
+255 752669354

Smile..
06-10-09

Vandaag hebben we foto’s gemaakt in het ziekenhuis! Iedereen wil op de foto, en iedereen vind het super als ze de foto daarna ook nog terug kunnen kijken op het schermpje.. Heel grappig. Hopelijk lukt het om de foto’s te uploaden!

Sowieso is het heel grappig als je met je camera loopt, iedereen wil op de foto, iedereen wil de foto natuurlijk ook even terugzien. Het duurt alleen zo lang voordat je aan de andere kant van het dorp bent, haha!

Deze week zijn er op mijn afdeling in het ziekenhuis ook student nurses. Dat is wel fijn, want daarmee kan ik goed engels spreken en zij leggen alles tenminste duidelijk aan mij uit. Ook werk ik nu elke dag samen met een student, zodat de student ook voor mij dingen kan vertalen (tja, het swahilli vloeiend spreken, dat ga ik niet redden in 3 maanden!). Dit is ook de opzet van ons uitwisselings-project, een uitwisseling tussen de studenten van hier en de studenten uit Nederland. De studenten zijn trouwens meestal een stuk ouder. Zo had ik vandaag twee studenten die allebei 28 waren, allebei getrouwd en allebei moeder van 1 en van 2 kinderen. Er wordt hier ook altijd gevraagd of je getrouwd bent en kinderen hebt (ja, ook NADAT ik gezegd heb dat ik nog maar 20 ben…). Mireille werkt op verloskunde, en de vrouwen die voor het eerst een kind krijgen zijn gemiddeld een jaar of 17-18…
De opleiding verpleegkundige duurt hier trouwens 2 jaar, en als je dan nog 1 jaar verder leert, ben je ook nog verloskundige! In Nederland leer je eerst 4 jaar voor verpleegkundige, en daarna nog eens 4 jaar voor verloskundige, dat is totaal 8 jaar! Dat doe je hier gewoon even in drie jaar….. Pf. Ook ongelofelijk dat die studenten dus zomaar opeens een bevalling mogen doen, je wil ook niet weten hoe dat soms gaat, als ik de verhalen van Mireille mag geloven..

Deze week lag er een kindje op de afdeling die waarschijnlijk epilepsie heeft. Hij heeft regelmatig convulsions, maar ze kunnen niet achterhalen waardoor. Om aan te kunnen tonen dat hij epilepsie heeft, zou hij door een CT-scan moeten. Dan nog is het niet altijd aan te tonen, maar de kans is er. In ons ziekenhuis hebben we helaas geen CT-scanner, daarvoor moest het jongetje dan naar het ziekenhuis in Mwanza. De ouders hadden alleen geen geld voor het vervoer en de scan (de scan kost ongeveer 100 euro, en dat is voor hier echt super veel!).

Het is op het moment nog steeds rustig op de kinderafdeling, vooral in verhouding met het personeel, inclusief 5 studenten per dagdeel. De overdracht loop je met een stuk of 15 man achter 1 iemand aan om 2 woorden per patientje op te pikken, als je geluk hebt. Dan is het ook nog in het Engels/Swahilli, dat gebruiken ze hier door elkaar, wat soms erg lastig is. De medische termen worden allemaal in het Engels genoemd, voor de rest wordt er onderling vooral in het Swahilli gepraat. Vandaag heb ik door een paar studenten wat zinnetjes laten vertalen, zodat ik in ieder geval IETS kan vragen aan de moeders en de kinderen.

Ondertussen hebben Mier en ik ons huisje een metormafose gegeven! We hebben een paar stoelen gekocht, een krukje dat als bijzettafeltje dient en we hebben over de bank een nieuw kleed gedaan. Ook hebben we in onze slaapkamers en de woonkamer nieuwe gordijnen neergehangen, in leuke stoffen! Ons huisje is nu wat meer aangekleed, en meteen een stuk gezelliger.
We zijn al goed gewend aan ons huisje, het plassen in het gat en het douchen met emmertjes en het water koken op een petrolium-stelletje. Het enige wat we wel echt missen is een koelkast! Dat hebben we helaas niet in ons huisje, dus we drinken altijd warme cola…. En dat is niet echt lekker als het buiten al boven de 30 graden is. Dan is een koude cola toch wel erg lekker..
Gelukkig hebben we buren met een koelkast, waar onze kaas nu in ligt te verschimmelen………… we hadden een blok kaas gekocht in Mwanza, die we bij de Nederlandse buren in de koelkast hadden gelegd, alleen zijn we die een beetje vergeten en de dag dat we er weer aan dachten was er de hele dag bijna geen stroom, dus toen was die een beetje groen…. Anyway, nadat we de randjes eraf hadden gehaald smaakte die nog prima! Je wil niet weten hoe lekker het is om hier gewoon KAAS te eten! Met mayonaise en een tomaatje, en dan op versgebakken brood, hmmmmm! Wat ook erg lekker is, zijn de pannenkoeken van Mama Amos! Ze bakt superlekkere pannenkoeken voor ons! We zouden het elke dag wel kunnen eten. Beetje suiker erop, hm! Nee, het eten is hier echt PRIMA, niks te klagen. Ik denk niet dat ik zal afvallen hier, haha.

Mireille is trouwens EIN-DE-LIJK klaar met haar vlechten, ze heeft er heel wat uren voor moeten zitten en heeft nu zelfs een beginnende decubitus-plek op haar kont van het zitten, haha! Nee zo erg is het nog net niet maar het was wel ergggg lang hoor! We moeten de vlechtjes nog tellen, we hebben er een weddenschap van gemaakt, ik denk ongeveer 300 en mier denkt een stuk of 500! Ik ga ze straks tellen.

Morgen ga ik op out-reach! Samen met Meike, 1 van de co-assistenten. Dat betekend dat we met meerdere verpleegkundigen van het ziekenhuis naar een of meerdere dorpjes gaan in de omgeving gaan, en daar gaan we kinderen wegen en vaccineren. Erg leuk! Ik ben heel benieuwd hoe het is. Vast weer veel leuke foto’s, haha.


Out-reach!
07-10-09

Vandaag op out-reach geweest met Meike! Vanochtend zouden we TUSSEN 8uur en 9uur vertrekken, we moesten ons melden in het ziekenhuis. Wij heel netjes om 8uur aanwezig, maar natuurlijk kan je niet verwachten dat er dan al iemand aanwezig is. Uiteindelijk zijn we om 10 voor 9 vertrokken, wat voor Tanzaniaanse begrippen nog super optijd is!

Na ongeveer 10 minuten kwamen we al aan bij het dorpje waar we gingen vaccineren en wegen. Er stonden al wat moeders met kinderen te wachten op ons. We begonnen gelijk met wegen, en er werd ook meteen voorlichting gegeven. De voorlichting ging over ondervoeding, hoe dat te voorkomen, wat is de beste voeding, etc. Daarna nog voorlichting voor zwangere vrouwen over complicaties in de zwangerschap, en de vrouwen informeren over de gratis zorg die zwangere vrouwen kunnen krijgen in het Sumve hospital. Ook kinderen onder de 5 krijgen gratis zorg in het Sumve hospital. Dat wordt allemaal gefinancierd door goede doelen. Super dus!

Meike en ik hebben geholpen bij het wegen van de kinderen. Het was een weegschaal waaraan het kind moest hangen, of in een draagdoek, of in een speciaal broekje met lange hengsels of gewoon met de handen… na een tijdje begonnen ze ook met vaccineren, daarmee mocht ik ook nog helpen, heel leuk om te doen! We hebben kinderen ingeent voor DTP en mazelen en kinderen onder 1 kregen speciale druppels tegen Polio. In totaal hadden we maar zo’n 20-30 kinderen die gevaccineerd moesten worden vandaag, dat was op zich wel jammer.

We hebben in totaal 350 kinderen gewogen! De kinderen worden maandelijks gewogen. Sommige kinderen vonden ons trouwens SUPER eng! Wij als blanke, allebei met blond haar (nouja ik wel heel erg blond dan natuurlijk…), SUPEReng vonden ze het… Sommige begonnen gewoon zelfs te huilen, dat vond ik wel echt zielig..
Nadat we klaar waren, hebben Meike en ik nog ballonnen uitgedeeld aan de kinderen, wat ook erg leuk was. Gelukkig maakte dat weer een hoop goed en waren we toen niet meer zo eng, haha. Alleen jammer dat er een schoolklas langs kwam, toen waren de ballonnen in 1 keer op……….
Ik vond het wel heel leuk om een keer te zien hoe dat nou gaat op zo’n out-reach. Dit was alleen geen grote out-reach, dat was op zich wel jammer. Misschien gaan we nog een keer mee op out-reach, als het voor ons als verpleegkundige tenminste interessant is en wij wat kunnen doen.

Ennnn toen kreeg ik opeens een smsje dat Elcke en Daniel vanochtend de trotse ouders zijn geworden van zoontje Ferron! Super! Heel leuk dat ik ook zo snel op de hoogte wordt gesteld hier, haha!
Elcke en Daniel gefeliciteerd met jullie zoon!
Ik hoop dat alles goed gaat en wens jullie veel succes in de eerste weken met weinig slaap, veel gehuil, de eerste poepluiers, etc etc ;) En ik wil natuurlijk wel foto’s zien! Ik houd de LB-site goed in de gaten…. Voor zover dat kan hier..



17-09-09
Foto's plaatsen....!

Jaa ik ga het proberen, foto's plaatsen!
Deze week was het weer wat drukker op de afdeling, ik heb een patientje gekozen voor mijn casus voor school en verder is er eigenlijk weinig gebeurd... Nouja, weinig gebeurd...

Mireille was van de week aan het overdragen aan een collega van de late dienst: no, nothing special today, just 2 babies died....
Nou, wat je maar niet bijzonder noemt! Haha we zijn ondertussen al zo gewend aan de gang van zaken in het ziekenhuis dat we niet meer echt opkijken van dingen... Bizar dat je zo snel aan die ellende gewned raakt..

Vandaag niet meer zo'n lang stukje, volgende keer meer! Ik heb niet zoveel tijd meer helaas...

De foto's ga ik nu proberen online te zetten~!

Xxx

  • 17 Oktober 2009 - 16:31

    Inge:

    whow echt super foto's Inge:) en geweldig dat je daar nu internet hebt:)

    Ik ga je verhaal morgen lezen want we gaan zo met de bus naar de Bocheltse kermis, moet me nog ff omkleden enzo.. WAT MOET IK AAN;) hm ja mis je wel hoor!!

    Liefs

    mail je morgen wel:)

  • 17 Oktober 2009 - 18:04

    Cisca:

    wat een belevenissen!
    En....hospitalisatie mag.

  • 17 Oktober 2009 - 20:11

    Claudia:

    Ha Inge,
    Ik was even benieuwd hoe het met je gaat en kwam op je hyves terecht. En wat leuk om te lezen over jou belevenissen in Tanzania!
    We hebben elkaar super lang niet gezien, maar ik ben toch een beetje nieuwsgierig naar je!

    Heel veel plezier daar, geweldig die ervaring die je daar opdoet! Misschien kunnen wij een drankje drinken als je weer terug bent in het koude nederland! Maar zo te zien duurt dat nog even;)

    Geniet ervan!

    Liefs van je oude buurmeisje Claudia
    :-)

  • 17 Oktober 2009 - 20:28

    Chantal:

    Ha Inge,

    Geweldig om al je verhalen te lezen!
    Nog heel veel plezier en leerzame momenten daar.
    Geniet ervan, dan geniet ik van al je verhalen.

    Groetjes Chantal Lansink

  • 18 Oktober 2009 - 19:13

    Henk En Astrid:

    Geweldig verhaal Inge, deze keer! En wat nog mooier is: de FOTO'S!!! Prachtig om te zien wat voor werk je daar doet! Je krijgt zo een goede indruk van wat je allemaal doet. Nu even dit( Inge heeft ons gevraagd dit volgende even te vermelden:)Voor iedereen die Inge eens wil gaan bellen. Ze heeft nl. in het verhaal een bel-site vermeld, maar dit is niet de juiste. Dit moet zijn: budgetbel.nl. Het gehele nummer om te bellen wordt dan: 0900 123 02 77 en hierna haar nummer 00255752669354#. Dit nummer kost 7 ct p. min. (De site van belpiraat kost 25 !) Hopenlijk leest iedereen die dit wil gaan doen. Degene die een kaartje wil sturen( 2 postzegels erop); dit vind ze ook heel erg leuk!! Het adres van haar is:Sumve DDH c/o Inge , PO Box 23, Mantare (Mwanza) Tanzania.

  • 19 Oktober 2009 - 17:36

    Clemens En Wilma:

    Nou meid wat een ervaring doe je daar op
    Wij vinden het knap wat je allemaal doet En wat heh je een prachtig huisdiertje groetjes

  • 20 Oktober 2009 - 20:26

    Tim Baijens:

    Goed verhaal weer Inge, ook jij begint toch al wel goed te wennen zo lijkt het daar in ons prachtig Sumve. Blijf zo geboeid en interessant schrijven en werken daar, erg leuk hoor!
    Wederom groeten daar

  • 21 Oktober 2009 - 10:39

    Henk En Astrid:

    Even een correctie op ons eerdere bericht over de KAARTJESPOST. Er moet op een kaartje tot 20 gram een postzegel van 95 cent op. Deze kunt je op het postkantoor kopen, er zit dan meteen een prioritysticker bijop. Veel succes met het sturen van een kaartje!!

  • 21 Oktober 2009 - 20:45

    Fam.Adema:

    We zijn erg onder de indruk van wat je allemaal beleeft daar. Maar goed dat je foto,s hebt want nu kunnen we met eigen ogen zien dat je er werkelijk bent.Wel vreemd om je zo tussen de afrikaanse mensen te zien staan. Je valt trouwens wel op met je blonde haar.
    Mooie foto,s en wat een verhaal!! leuk om te lezen.
    We wensen je nog een hele mooie,fijne indrukwekkende,spannende en natuurlijk ont spannende tijd toe en tot de volgende keer

    groetjes Carlijn Wilfried Pi m en Dide

  • 22 Oktober 2009 - 12:14

    Mayke:

    Wat een verhalen! Mooie foto's ook. Ben ook onder de indruk van de verhalen van jou en Mireille over jullie collega's. Wat anders dan bij ons! Nu snappen jullie volgens mij nog beter waarom Meedy een uitwisseling wil.Blijf schrijven, we volgen jullie op de voet!!!

  • 22 Oktober 2009 - 15:03

    Hugo En Yvonne:

    Hallo Inge,
    Wat geweldig hoe je daar werkt en leeft. Een héle ervaring ! Echt knap van je dat je hieraan bent begonnen. Zo aan de foto's te zien maak je je echt nuttig daar en steek je er heel wat van op !Prachtige foto's. We blijven je verhalen volgen. Heel veel groetjes van Hugo, Yvonne, Koen, Tim, Loes.

  • 25 Oktober 2009 - 10:34

    Chantal:

    wow mooie foto's en verhalen wat je daar al niet hebt mee gemaakt.

    gr chantal

  • 26 Oktober 2009 - 07:43

    Tessa:

    haaaaj meissiej!!!
    Whow vet mooie foto's en leuke verhalen heb je geschreven! Je lijkt al aardig te wennen daar! Ga ze maar eens leren wat patientgerichtheid is en hoe je moet werken naar de wensen van de zorgvrager:P hhaha;)
    Succes!!
    Groetjes Tessa!:D

  • 27 Oktober 2009 - 18:51

    Henk,Angelien,Lizet:

    Hey Inge,
    Leuk om te lezen wat je zoal meemaakt daar!
    En wat een omschakeling, maar die is inderdaad al snel gemaakt als je daar eenmaal zit. Ook de foto's zijn leuk om te zien:)
    Heel veel succes en plezier daar nog en we blijven je verhalen zeker volgen;)
    Groetjes

  • 27 Oktober 2009 - 20:04

    Tanja Kruip:

    Hee Inge!

    Ik kwam je moeder en Rick laatst tegen en ze vertelden over je site. Daar moest ik natuurlijk wel even een kijkje nemen :).
    Wat maak je indrukwekkende dingen mee zeg! Knap hoor hoe je daar zo mee om gaat.

    Heel veel plezier en succes nog daar ;) En ik blijf je verhalen volgen vanaf nu.

    Lfs!

  • 28 Oktober 2009 - 20:01

    Dolly En Jan:

    Hallo Inge,
    binnenkort sturen wij kaartjes en tekeningen op, om je hutje iets op te vrolijken. We hopen dat je veel kunt doen voor de mensen daar. Zo te lezen is dat wel moeilijk. Groetjes Dolly en Jan van de overkant.
    Uit het druilige Lichtenvoorde.

  • 30 Oktober 2009 - 06:39

    Herman En Marian:

    Hoi Inge,
    weer even een berichtje uit de Schatbergstraat. Tjonge jonge, we hebben je reisverslagen weer gelezen. Heftig zeg. Niet te geloven dat anno 2009 er nog zulke bizarre omstandigheden op de wereld zijn. Jouw omschrijving van de situatie in het ziekenhuis!!! Echt BIZAR!!! En hier in Nederland meent men maar te moeten zeuren over een houdsbaarheiddatum van bv. een steriel gaasje!!! Jouw ervaringen daar kunnen ons allen nog heel wat leren. Niks meer moeilijk doen over een stofwolkje, te laat komen, enge beestjes, geen koud water of colaatje, geen stroom enz. Wij leven hier met zijn allen als God in Frankrijk, we hebben een paradijs op aarde. Fijn dat we met je mee mogen leven (lezen). Inge nog heel veel plezier en succes daar en hopelijk schrijf je heel veel mooie boeiende verhalen.
    Liefs Herman en Marian.

  • 30 Oktober 2009 - 17:08

    Richard En Trees:

    Hee Inge,

    Wat een geweldige tijd voor jouw in Tanzania.
    Al die indrukken en belevenissen.
    Maak er een mooie tijd van en zodadelijk weer heel terug komen in ons koude maar mooie nederland.

    groetjes uut Lechtenvoorde
    Trees en Richard

  • 31 Oktober 2009 - 22:27

    André En Astrid:

    Hallo Inge.

    Hier ons eerste berichtje.
    Eindelijk. We hebben je al een tijdje gevolgd, maar nog niet gereageerd.
    Bij deze.
    Sommige verhalen zijn heftig, je maakt wat mee daar. Meer dan wat je in jaren hier zult meemaken, in ons gecontroleerd landje.
    Als we de verhalen lezen, komt er bij André herkenning voor. De plaatsnamen komen hem bekend voor en de foto's zijn voor hem erg herkenbaar. Ook André heeft veel dingen gezien die jij nu ook tegenkomt. Onderhande het mooie huisdier dat jullie daar hebben. Voor hem is het leuk om dat weer te zien.
    Geniet van al het mooie wat het land laat zien.
    We zien uit naar het volgende bericht van jou.

    Groetjes André en Astrid.

  • 04 November 2009 - 13:12

    Henie En Marijke:

    Hallo Inge

    Wat leuk om, via jou verhalen, een stukje wereld te leren kennen. Hoe bizar ze soms ook zijn. Prachtig zo jij je beleving op papier kunt zetten.We genieten ervan. We wensen je daar nog heel veel succes en veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Stage Sumve hospital

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

Foto's!!!

06 Augustus 2010

Het is zover: de waterput is klaar!

22 Juli 2010

Waterput deel 03!!!

21 Juli 2010

Waterput - deel 02

16 Juni 2010

Start bouw waterput
Inge

Actief sinds 02 Juni 2009
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 37627

Voorgaande reizen:

25 September 2014 - 11 Januari 2015

Bachelor thesis Sri Lanka

15 September 2009 - 05 December 2009

Stage Sumve hospital

Landen bezocht: