'Warm' welkom thuis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Inge Stevens - WaarBenJij.nu 'Warm' welkom thuis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Inge Stevens - WaarBenJij.nu

'Warm' welkom thuis

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

10 December 2009 | Nederland, Amsterdam

Nouja warm.... BRRRR!!!!!!!!
Weer thuis, lekker warm binnen, met buiten alleen maar regen en kou, de hele dag is het donker, bah bah bah!
Maar toch wel heeel erg fijn om weer thuis te zijn hoor!

Ik moet alles van de laatste twee weken nog vertellen zag ik: nou daar kom ie dan:
Zatedag 21 november was het dan zover: OLAF KOMT! Mireille was natuurlijk de hele week al zenuwachtig, haha. Helaas waren we zaterdag weer zo slim geweest om veel te veel te drinken (bloody mary, whisky en dat soort troep, ja dat gaat natuurlijk niet goed inge..) dus ik was een 'beetje' brak. Ik kom mn bed niet uit stappen of ik lag alweer te kotsen. Dus ik ging helaas niet mee naar het vliegveld. Nouja misschien ook wel extra leuk voor Mier, kan ze alle aandacht op Olaf vestigen, haha!

's Middags kwamen Olaf en Mier terug van het vliegtuig, helemaal happy natuurlijk! Mier en ik hadden een hotelkamer 'geregeld' dus we sliepen die nacht nog in een redelijk luxe hotelkamer, best relaxt! Ik in een 'normale' tweepersoons en Mireille en Olaf natuurlijk in de suite..... Supermooi! Zaterdagmiddag heb ik nog even aan het zwembad gelegen, liggen ging namelijk het beste en of je nou binnen in je bed ligt of buiten in de zon, nou dan weet ik het wel.... ;) Haha

Zondag zijn we met de bus terug gehobbeld naar Sumve. Dirk had zaterdags de koffer van Olaf al meegenomen naar Sumve dus dat was makkelijk. In Sumve aangekomen moesten we Olaf natuurlijk ons huisje en mama Amos laten zien. Olaf vond het inderdaad wel primitief maar had dit ook wel verwacht. En toen kwam voor ons een verrassing: LEVERPASTEI, HAGELSLAG, SANDWICHSPREAD, DROPJES, DROGE METWORST, CUP A SOUP hmmmmm!!!! Olaf had allemaal lekkere dingen meegenomen, heerlijk!

Die maandag hebben we Olaf een rondleiding gegeven door het ziekenhuis en verder hebben we die week een beetje relaxt. Woensdag zijn we met zijn drietjes op out-reach geweest, dat was wel weer leuk! Mireille ging vaccineren en ik ging weer wegen. Olaf ging foto's maken en vermaakte zich daar prima mee met zijn nieuwe camera, haha.

Vrijdag was het dan EIN DE LIJK zover: we gingen op safari! Mier en ik hadden geregeld dat we werden opgehaald bij ons huisje. We zouden om 8.30 worden opgehaald. Tanzaniaanse tijd. Toen het 9 uur was begon Olaf zich toch wel een beetje zorgen te maken, Mireille en ik niet. En inderdaad, precies op tijd (oftewel een uurtje later) kwam onze chauffeur eraan. In een supergave terreinwagen met 4 superfijne stoelen achterin, en: een gevulde KOELKAST! Verder nog voor ons alledrie een doos gevuld met allemaal lekkere dingen, aka lunchpakket en voor ons alledrie een supermooie verrekijke. Wij al helemaal onder de indruk van deze mooie auto, komt de chauffeur doodleuk met de opmerking dat de planning wel wat veranderd is....... HOEZO VERANDERD? Nou eh... Jullie slapen vannacht ergens anders. Mier en ik keken elkaar al eens aan, hmm.... Ja jullie slapen vannacht niet in Kisjereshi maar in Mbalageti. Olaf snapt er natuurlijk niks van maar Mier en ik beginnen meteen te gillen! Woooooooooow mbalageti, dat is echt een super super superdeluxe logde IN de serengeti.. pffffffff!! Hoe mooi! En relaxt! Nou vooruit dan maar... haha

Op naar de serengeti! Eerst 2 uur rijden door het 'echte' Afrika, nu zagen we delen waar we nog nooit geweest waren dus dat was wel leuk. We zagen wel duidelijk het verschil waar veel regen was gevallen en waar niet, heel grappig.
Na 2 uur kwamen we aan bij de gate van de serengeti. Onze chauffeur ging even regelen dat we naar binnen konden, ondertussen hebben wij ons lunchpakket geplunderd, heeeeeeerlijk! Broodje kaas met tomaat, hmmmmm echt heel erg lekker. Daarna even het dak opgemaakt waardoor we heel mooi foto's konden maken. En daar gingen we dan, de serengeti in.

De eerste dieren vonden we al bijzonder, terwijl ze eigenlijk alleen met de verrekijker of met de telelens te zien waren. Toen wisten we nog niet dat we ook giraffen van 10 meter afstand en olifanten van 20 meter afstand zouden zien... ZO bijzonder! Echt heel erg gaaf. We hebben echt van alles gezien, heel veel zebra's en gnoe's, buffels en de grote trek van heel veel dieren. Echt heel bijzonder om te zien, en inderdaad: net als op tv! haha.

Na een indrukwekkende dag zijn kwamen we rond 6 uur aan in de Mbalageti. We werden ontvangen met een welkomstdrankje (ik was nog bezig met mijn tas, waar die gebleven was maar die was natuurlijk al lang uit de auto gedragen door zo'n mannetje van de lodge, pf). We waren alledrie een beetje verdoofd door alle luxe om ons heen en het fenomenale uitzicht over de serengeti, zo ontzettend mooi, gewoon ongelofelijk. Echt, dan besef je gewoon bijna niet dat je daar echt bent. Nog nauwelijks bijgekomen van alle luxe en mooiheid om ons heen, ging de telefoon. Mireille nam aan en het was de eigenaar van de lodge, die wij dus kennen van de vrijdagavonden bij tilapia. Hij vroeg of we goed waren aangekomen, hoe onze eerste safaridag was geweest en of we nog zin hadden in een... massage! Nou, euhm, natuurlijk!

We werden door een meneertje van het hotel naar onze huisjes op palen (want dat waren het echt!) gebracht. Ik had een supermooi uitzicht over de serengeti, ook vanuit mijn bed en vanuit mijn bad (!!!!). Hij demonstreerde alles op mijn kamer, de lampen en waar alles lag etc, haha zo had ik het nog nooit meegemaakt. Na een beetje bijkomen, op mij in laten werken van alles om mij heen en foto maken natuurlijk, ben ik in bad gegaan. Daar zit je dan in een heerlijk warm badje met uitzicht op de serengeti, hmmm! Helaas geen bereik in de serengeti dus kon jullie niet lekker maken met smsjes zoals ik wel vaker deed haha.
Helaas moest ik na 10 minuten alweer uit bad, want toen stond de masseuse voor de deur! Pff.. Ze had de massagetafel op mijn veranda gezet en daar mocht ik dan gaan liggen.. Een heeeerlijke massage gehad en daarna nog even lekker gedoucht, pf wat een luxe. 's Avonds gingen we eten met de eigenaar en zijn neef, hele grote vuurkorf erbij, mini-buffetje, hm. Tijdens het eten hoorden we ineens wat... Bleek dat er een soort optreden was van masai-mannen! Die gingen koekhappen, als je de reclame van peijnenburg kent haha. Olaf heeft foto's gemaakt dus ik ben benieuwd! Na het eten werden we naar onze huisjes gebracht door zo'n masai-man, heel erg leuk! En daar lig je dan, in een heel erg groot bed met hele lekkere kussens, uitzicht op de serengeti. Maarja, wel helemaal alleen terwijl Mireille dit allemaal met Olaf kan delen. Tja, dan mis ik Rick wel even heel erg...

De volgende dag na een heerlijk ontbijtje stond onze chauffeur alweer klaar (en onze tassen waren alweer in de auto gelegd) en gingen we weer op safari! Dit keer op zoek naar olifanten, want die hadden we de eerste dag nog niet gezien. We hoefden niet lang te zoeken want al snel zagen we een hele grote groep heel dicht langs de weg staan. SUPER SUPER mooi, echt hele mooie dieren. Heel erg veel foto's gemaakt natuurlijk (meer dan 600, haha). We hebben verder alle dieren gezien, behalve de neushoorn, want die is er niet in de serengeti. Helaas dus niet de big five, maar wel twee jachluipaarden in actie gezien! Ze joegen op een thomson-gazelle, heel erg gaaf om te zien, zo dichtbij! Onze chauffeur reed ons echt naar de mooiste plekjes met water, bijzondere palmen en natuurlijk krokodillen en nijlpaarden! Soms was het echt net uit een boekje..

Na een lange, indrukwekkende maar ook wel vermoeiende dag kwamen we aan in Kisjereshi, het 'tentenkamp' waar we eigenlijk alle nachten zouden slapen. Nouja, tentenkamp kun je het eigenlijk niet noemen want het was nog best luxe. We hadden samen een soort huisje met aan twee kanten een slaapkamer en badkamer, en in het midden was buiten een soort terrasje met buitenhaard, superleuk!
Zondag hebben we daar lekker relaxt, ons ontbijt werd bij ons huisje gebracht, hoe luxe! En daarna kwam een meneertje ons vertellen dat the swimming pool ready voor ons was... haha. Dus de hele dag aan het zwembad gelegen (er waren verder geen gasten dus we waren de enige, ons prive-zwembad!), heerlijk! Mier en ik zijn wel heeel erg verbrand, haha. Gelukkig had ik nog een megabus aftersun meegenomen...

Maandagochtend gingen we weer terug naar Sumve. Net onderweg, kom ik erachter dat ik natuurlijk weer wat vergeten was, chaoot dat ik ben.... Mijn telefoon had ik laten liggen. Op zich niet zo erg, een goedkoop mobieltje met een tanzaniaanse simkaart, maar toch nog wel even fijn om bereikbaar te zijn die laatste week... Dus toch maar weer terug gereden..
Daarna weer 2 uur genieten van het tanzaniaanse landschap en de mensen en dieren langs de weg, zo mooi allemaal! Heel veel foto's gemaakt vanuit de auto, lang leve de steady shot!

Aangekomen in Sumve stond mama Amos alweer op ons te wachten, de schat. We hadden gezegd dat ze niet voor ons hoefde te koken die dag, dus we hebben ons gered met de lekker cup a soup die olaf had meegenomen, hmmm!
Dinsdag hebben we ons huisje leeg geruimd, wat nog best een klus was aangezien we het helemaal gezellig hadden gemaakt met allemaal kaartjes, posters, plaatjes uit tijdschriften, theezakjes en van alles hadden we aan de muur geplakt. Koffers pakken! Hmmmmmm toch wel een beetje veel souvernirs gekocht, gaat het allemaal nog passen? Mireille en ik hadden een doos gepakt waar we allemaal spullen voor mama Amos in hadden gedaan, zoals heel veel van onze kleren. Ze was er super blij mee, en haar kinderen ook! Gelukkig konden onze koffers nog dicht (mijne was wel wat te zwaar, maar we hadden geen weegschaal dus ik had ook GEEN idee...).
Woensdagochtend na afscheid te hebben genomen van onze geweldige buren Dirk en Tineke en natuurlijk onze lieve hulp mama Amos werden we door een chauffeur van het ziekenhuis naar Mwanza gebracht. We hadden daar al een hotel besproken, en dat zag er echt prima uit toen we daar kwamen! We mannetjes die onze koffers naar de kamers droegen, pff! aangekomen op de kamer zagen we het supermooie uitzicht en hoorden we van de mannetjes die de koffers droegen dat er draadloos internet was! Nou relaxt! Gelijk even mail kijken en op de site kijken natuurlijk....

De laatste dagen hebben we ons prima vermaakt in het luxe hotel met heerlijk eten! We zijn nog Mwanza in geweest, op de leuke maar o zo drukke markt, nog de laatste souvenirs gekocht en daarna op vrijdag naar het vliegveld van Mwanza...
Daar stonden we dan, op het vliegveld van Mwanza. Mijn koffer bleek 24,5 kg, viel nog mee! We hoefden gelukkig niet bij te betalen. Wel was er een probleem met ons ticket, wij hadden namelijk een e-ticket en dat kennen ze natuurlijk weer niet daar.. En er bleek nog iets te zijn met binnenlandse vlucht via de KLM geboekt, dat klopte niet ofzo, weet ik veel. Maar gelukkig konden Mireille en ik heel lief lachen en een beetje Swahilli praten tegen die boze meneer van het vliegveld, en toen was het opeens allemaal geregeld! Gelukkig....

Daar zaten we dan, 3 maanden later op hetzelfe vliegveld. Echt ongelofelijk, zo snel is het allemaal gegaan. Het lijkt wel 3 weken in plaats van 3 maanden..
Na de korte binnenlandse vlucht kwamen we aan in Dar es Salaam, waar het om 00.30 's avonds nog 28 graden was! Pff... Snel inchecken, even taxfree shoppen en weer boarden! We zouden eigenlijk tot Amsterdam vliegen en dan weer van Amsterdam naar Dusseldorf ivm retourticket vanaf Dusseldorf wat goedkoper was, maar Olaf had geregeld dat we er in Amsterdam uit konden! Wij blij natuurlijk, alleen het thuisfront minder, want die moesten er opeens veel vroeger uit! En hun hele planning liep in de war....
Laatste beltegoed verbellen met mijn lief, en daarna mochten we aan boord van het grote KLM toestel. Mier en Olaf zaten op rij 36 en ik op rij 20, een heel eind uit elkaar dus. Op zich helemaal niet erg, we hadden immers toch een nachtvlucht, maar ik had niet zo'n fijne plek.. Ik zat precies in het midden van het toestel, tussen twee andere mensen in. Links van mij zat een jongen die de HELE vlucht heeft geslapen (Nederlandse tijd 22.45 tot 08.00). Hoe krijg je het voor elkaar, zo lang slapen in een vliegtuig? Nouja, in ieder geval kon ik daar dus onmogelijk langs omdat hij zat te slapen, en hij snurkte trouwens ook nog eens, heel fijn. Rechts van mij zat een engelse vrouw, die normaal in een rolstoel zat. Ze kon ook met een stok lopen, maar heel moeizaam. Dus toen ik naar de wc moest had ik wel een probleem..... Toch maar de vrouw naast mij geholpen met opstaan en snel naar de wc gegaan.. Pffff.
Gelukkig heb ik nog wel een kleinnnn beetje kunnen slapen (2 uurtjes) en heb ik nog filmpjes gekeken. En toen waren we opeens alweer in Nederland!! Als de piloot dat zegt kan je je gordel al vast vastmaken, want van de ene naar de andere kant van dat kleine Nederland, dat duurt niet lang. Dus toen stonden we opeens op schiphol! Bij de bagageband aangekomen zagen we onze familie en vrienden al achter het glas staan, druk aan het zwaaien en foto's maken..

En toen was het dan zover, ik zag iedereen weer! Rick, mijn ouders, mijn broertje, en ook mijn lieve vriendinnen waren mee en zelfs Korrel! Haha heel erg leuk allemaal, super lief! Wel heel erg raar om iedereen opeens weer te zien hoor..

Thuis aangekomen meteen naar mijn cavia's!! Ze herkenden mij gelukkig nog, haha. Loes, Maartje en Jorrit kwamen ook al snel en ik ben eerst maar even lekker gaan douchen... Daarna gezellig thee drinken en bij kletsen! En toen kwamen er opeens nog veeeeeeel meer mensen... Mijn ouders, Rick en mijn vriendinnen hadden iedereen van mijn afscheidsfeestje weer uitgenodigd voor een soort welkomstfeestje, heel erg leuk! Heel leuk om iedreen weer te zien en natuurlijk op de hoogte worden gebracht van de laatste Lichtenvoordse roddels, haha. Opnieuw kreeg ik heel veel kado's, heel erg verwend... Maar wel lekker, allemaal drop en chocola! (zelfs chocoladefondue!)

Deze week maar een rustweekje ingelast.. Je valt hiet opeens in de kerstsfeer om je heen, heel bizar...
Ik heb alweer voor de eerste keer geshopt en ben vandaag maar weer eens naar de kapper geweest, was hard nodig! Genieten en soms even flink stilstaan bij al die luxe die we hier hebben...

Iedereen super bedankt voor het komen zaterdag! De mensen waarvan ik kaartjes en pakketjes heb ontvangen in Sumve heel erg bedankt! Ook de mensen die mijn site gelezen hebben en gereageeerd hebben bedankt!

  • 10 December 2009 - 13:04

    Zuster Mira:

    Nou jeetje, wat heb je een hoop meegemaakt de laatste 2 weken.. hahaha...

    Dus je hebt ook al geshopt???? Toemaar... ja ik ook hoor. Heb alweer de nodige winterkleding gekocht en nieuwe laarzen (tot net onder de knie). Lekker hé om zo ff te winkelen? Maar wel duur allemaal, vind je niet? Mijn laarzen waren bijna 300000Tsh.. pffffffffffffff dat is 10 maandsalarissen van Mamma Amos...

    Het weer is idd pet. We hadden wat dat betreft beter daar kunnen blijven. Of hadden we toch die postzegel moeten spenderen aan het opsturen van de zon?!?! haha...

  • 12 December 2009 - 18:59

    Maartje :

    Leuk verhaal maar dit hadden we inmiddels ook allemaal gehoord!

    Maar die foto van jou en mij.. Kon je geen mooiere uitkiezen? :P

    Tot zo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Stage Sumve hospital

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

Foto's!!!

06 Augustus 2010

Het is zover: de waterput is klaar!

22 Juli 2010

Waterput deel 03!!!

21 Juli 2010

Waterput - deel 02

16 Juni 2010

Start bouw waterput
Inge

Actief sinds 02 Juni 2009
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 37625

Voorgaande reizen:

25 September 2014 - 11 Januari 2015

Bachelor thesis Sri Lanka

15 September 2009 - 05 December 2009

Stage Sumve hospital

Landen bezocht: